Trainingen

Persoonlijk leiderschap

‘Wie ben jij?’ staat centraal. Zelfinzicht, gebruik maken van je talenten en verantwoordelijkheid nemen staan centraal. Kortom, leidinggeven aan ander begint bij leidinggeven aan jezelf.​ 

  • Kernwaarden
  • Kernkwaliteiten en valkuilen
  • Ownership en accountability loop
  • MBTI als gasgever of als overdrive
  • Eigen visie en missie

Je kent je eigen repertoire, kunt dit inzetten en bewust kiezen te experimenteren met nieuwe tools.

Storytelling/
presenteren

Zonder verhaal geen impact. Je leert beproefde wetenschappelijke- en slimme theatertools toe te passen in jouw praktijk.

We werken met je aan:

  • Pakkende verhalen maken
  • Jouw impact als verteller vergroten
  • Slimme en overtuigende interactie met je publiek
  • Optimaal je podium ensceneren
  • Deze vier dimensies integraal in te zetten

Je kunt jouw pakkende verhaal aan elk publiek, op ieder podium als een verteller met impact brengen.

Focus like a pro

(Met Sportpsycholoog)

Focus like a pro en aandacht richten, betekent dat je onder alle omstandigheden leert je aandacht op de juiste dingen te richten. 

Je kunt dealen met:

  • Jouw afleiders 
  • Het plannen van je taken
  • Het trainen van het vermogen om meer regie te nemen over je aandacht.

 Na deze sessie ben je in staat je eigen afleiders eerder te herkennen en je daarna sneller weer te richten op je taak en werk.

Uitdagende
gesprekken

Elke werk heeft te maken met situaties waarvan je het warm krijgt of waar weerstand op de loer ligt.

Denk aan:

  • Slecht nieuws gesprekken​
  • Omgaan met veranderen en de verandercurve​
  • Schakelen in communicatie​
  • Omgaan met weerstand, wrijving en bezwaren​
  • Conflicthantering en bemiddeling​

Je bent daarna warmgedraaid en hebt voldoende weerstand voor de uitdagende gesprekken in jouw praktijk.

Adem
technieken

(Met Wim Hoff Ademinstructeur)

In deze module concentreren we ons op ademwerk en ademtechnieken om stress te verlichten, energie te vergroten en om in een andere staat van bewustzijn te komen. 

  • Wetenschap achter ademen
  • Basis ademtechnieken leren
  • Ervaren wat het met je doet
  • Basisrepertoire leren dat bij jou past
  • Dagelijkse routine inbouwen

 Je ervaart na deze workshop een compleet nieuwe rust en meer energie.

Communicatie
stijlen

Insights Discovery* komt tot leven aan de hand van illustraties en praktijksituaties. De theorie wordt snel zicht-, hoor-, maar vooral voelbaar. Deelnemers ervaren hoe verschillende kleuren met elkaar interacteren. 

  • Hoe communiceer ik? Inzicht in verbale en non- verbale communicatie.
  • Communicatiestijlen leren (her)kennen.
  • Kracht van je tegenkleur.
  • Assertief je belangen helder maken
  • Regisseren vanuit de stijlen

Je kunt slim omgaan mét en aansluiten op verschillende typen werkgedrag; van voorkeurstijl tot allergie.

* Liever een ander model, zoals MBTI, teamrollen, DAS enz.? Vraag naar de mogelijkheden.

Team
effectiviteit

Leer optimaal samenwerken als team. Leer teamdynamica herkennen en de juiste interventies toepassen. 

  • Pyramide van Lencioni
  • Teamfases ontwikkeling
  • MBTI profielen/ rolverdeling
  • Feedback geven en ontvangen.
  • Bespreken, uitspreken, afspreken en aanspreken.
  • Teamanalyse en -verbeterplan maken.

Je snapt de principes en kunt zelf aan de slag met de eerste teaminterventies in jouw team.

Motiverende
gespreksvoering

Mobiliseer de eigen veranderkracht van je klant of cliënt. En benut haar/ zijn ambivalentie, zoals bijvoorbeeld “Ik wil wel afvallen, maar ik houd zo van lekker eten”. 

Je oefent met:

  • De vier fases: engageren, focussen, ontlokken en plannen
  • Ambivalentie creeeren
  • Verander- en behoudtaal
  • Weerstand en wrijving
  • Fundamenteel andere grondhouding als coach

Een coachstijl die je repertoire verbreedt en verdiept en je coachee zelf duurzaam verandert.

Presteren
onder druk

(Met Sportpsycholoog)

Acute stress en spanning mobiliseren energie wanneer je iets doet wat belangrijk voor je is. 

Leer:

  • Je eigen spannings- en stresssignalen herkennen
  • Reguleren van je spanning
  • Inspannen en ontspannen
  • Je energielevel te reguleren
  • Opladen en ontladen
  • Langdurige stress en burn-out voorkomen

Perform als en topsporter in je eigen vak en haal het optimale uit je zelf.

Feedback

Feedback wordt gemakkelijker geaccepteerd en werkt motiverend wanneer dit constructief is. Wanneer je eigen feedbackcultuur helder is, kan je bouwen aan een performancecultuur. 

  • Het belang van feedback
  • Feedbackculturen
  • Feedback: actief gebruiken van complimenten en opbouwende kritiek
  • 4G-feedbackmethode

    Feedback wordt feedforward.

    Coachend
    leiderschap

    De kunst van het coachen is niet het stellen van de vraag, maar het luisteren naar het antwoord. Oprechte nieuwsgierigheid is een vereiste voor een succesvol coachgesprek.

    • Kunst van het vragen stellen
    • Vier niveaus van luisteren
    • GROW-model
    • Het kunnen voeren van effectieve coachgesprekken
    • On the job terugkoppelen; één-minuut-gesprekken
    • Hoe komen mensen zelf in beweging

    Je leert mensen te motiveren, te mobiliseren en nieuw of gewenst gedrag te consolideren met het stellen van vragen.

    Situationeel
    leiderschap

    Stem jouw stijl van leidinggeven af op de taakvolwassenheid van je medewerkers. 

    • Taakvolwassenheid per taak en functie inschatten
    • Inspelen op willen, kunnen en durven
    • Eigen repertoire verbreden
    • Effectief en transparant werken aan groei
    • Performance optimaal ondersteunen

    Je wordt situationeel leider en een meester om jouw team het beste uit zichzelf te laten halen.

    Zelfvertrouwen

    (Met sportpsycholoog)

    Zelfvertrouwen is een belangrijke drijfveer om je maximale zelf te laten zien. Je gedachten en gevoelens kunnen je helpen of tegenwerken.

    Vergroot je zelfvertrouwen:

    • Herkennen van gedachten en gevoelens
    • Omarmen van tegenstrijdigheden
    • Actie- experimenten aangaan
    • Zelf reflectie en zelfbewustzijn inzetten

    Benut je talenten door jezelf te stretchen en te kijken wat je wel kunt in actie en interactie met anderen.

    Wim Hof
    Methode

    (Met Wim Hoff Ademinstructeur)

    De Wim Hof Methode is vernoemd naar ‘ijsman’ Wim Hof. Zijn methode om de verbinding tussen lichaam en geest te controleren wordt bestudeerd door wetenschappelijke instellingen over de hele wereld en de resultaten zijn verbluffend. 

    Je leert:

    • Handvatten om je auto-immuunsysteem te verbeteren
    • Je energieniveau te verbeteren
    • Je lichaam sterk en flexibel maken
    • Meer focus krijgen
    • Balans tussen lichaam en geest

    Je krijgt een gezondere geest in een gezonder lichaam.        

    Slecht
    nieuws

    Slecht nieuws brengen is kunst op zich. Het opvangen van emotie vraagt aandacht en geduld. Van klap tot rouwcurve: wij laten je zelf ervaren en experimenteren tot deze skill in jouw toolbox past. 

    • Do’s en Don’ts bij Slecht Nieuws
    • De curve van Kübler-Ross
    • Slecht Nieuws: van ontslag tot overlijden
    • Verschillende reacties en emoties opvangen

    Je kunt in alle omstandigheden slecht nieuws geven en omgaan met reacties van de ontvanger; in werk- én privésituaties.

    Adviseren

    Adviseren anno nu is je rol als trusted advisor invullen: Je kunt met je klanten een waardevolle langdurige relatie opbouwen en een scala aan vraagstukken oplossen. 

    Wat leer je?

    • Trusted Advisor formule
    • Fases in adviestraject
    • Adviesrollen
    • Repertoire omgaan met verschillende belangen
    • Helicopterview en dubbel bewustzijn

     

    Allemaal binnen je eigen met je eigen advies content en – context.

    Je kunt jouw huidige performance toetsen aan dit profiel en quick wins toepassen.

    Motivatie en
    doelen stellen

    (Met sportpsycholoog)

    Je motivatie benutten en doelen stellen helpt je gewenste resultaten te halen en optimaal te presteren.

    • Proces-, prestatie- en resultaatdoelen 
    • Externe en interne drivers
    • Growth mindset inzetten
    • Plannen, doen en evalueren
    • Regie op jouw doelen

    Word een prof in het stellen van de juiste doelen en creëer meer plezier, enthousiasme en vertrouwen in je werk en privé. 

    IJsbad

    (Met Wim Hoff Ademinstructeur)

    In deze sessie warmen we ons lichaam op door oefeningen en ademhaling zodat je klaar bent voor de grote uitdaging: het koude bad. 

    • Passende vorm kiezen
    • Ademtechnieken leren
    • Fysieke– en mentale warming up
    • Koud afdouchen, natuurwater of ijsbad
    • Routine kiezen
    • Jouw grens verleggen

    Daarna wil je geen dag meer zonder je dagelijkse koude impuls.

    Smart
    work out

    (Met Wim Hoff Ademinstructeur)

    Je kunt het fysieke verouderingsproces stoppen door een lichte workout te combineren met ademwerk: een SMART workout.

    • Lichte fysiek oefeningen
    • Bijbehorende ademtechnieken
    • 2- 10 minuten flow
    • Eigen repertoire kiezen
    • Dagelijkse routine inbouwen

    Je hebt dagelijks meer energie, wordt fysiek fitter en voelt je mentaal/emotioneel beter.

    Wat kunnen wij nog meer voor jou doen?